SP 18 (v/h TP 2): Het Waterliniepad
Dit pad voert je langs de Hollandse Waterlinie. Hierbij is aandacht voor meer dan alleen de forten en andere militaire aandachtspunten in het veld. Sinds mei 2008 zijn de oude stickers vervangen en werd het Themapad een Streekpad. Zie:
www.wandelnet.nl/wandelroute/wijzigingen
TP 2: Waterliniepad (=SP18)
Datumvannaarvertrekaankomsttot.tijdpauzeslooptijdaant.km
5-6-2001Naarden-BussumWeesp-NS *10:3514:554:200:303:50 20,5
13-9-2003(Maxis) MuidenLoenen (Breukelen) 8:5517:048:091:436:26 39,0
15-5-2005Bussum-Zuid-NSNaarden-Bussum-NS * 9:4915:435:541:184:36 23,2
diverse dataUitermeerNederhorst den Berg zie Floris V/Marskramer-3bis 4,5
diverse dataNederhorst den BergLoenen/Breukelen zie Marskramer-3bis/±Floris V-pad 6,0
24-9-2005BreukelenLunetten-NS 9:0216:547:521:176:35 37,4
28-1-2006Utrecht-CSPlettenburg 9:4814:154:270:563:31 18,2
07-7-2006PlettenburgLeerdam 8:5016:157:251:166:09 34,4
08-8-2009LeerdamWerkendam 9:2117:308:092:445:25 33,7
09-8-2009WerkendamGaleiweg 9:0310:201:170:121:05 5,8
09-8-2009GaleiwegDordrecht-NS **10:2016:206:001:524:08 22,6
van 5-06-2001 tot 09-08-2009 Aantal km245,3
* = NS-routes (±) ** = Biesbosch-extra
Het pad eindigt wat abrupt in Werkendam. Dat is jammer omdat (m.n. de zuidwesthoek van) de aanpalende Brabantse Biesbosch een schitterend gebied is. Er blijkt in Werkendam een uistekende overnachting mogelijk te zijn (VodF; G4-P001). Zo konden we op 9 augustus 2009 via dat gebied naar Dordrecht lopen. Deze tocht valt aan te raden.
8 augustus 2009: Leerdam - Werkendam (33,7 km)
Camera vergeten, eerst wat foto's van het IJsvogelpad (ten zuiden van de Asperse Zuider Lingedijk, het Klein Hoogland), dat ook deel uitmaakt van SP18. (Met dank aan Dick.)
En dan nu wat foto's gemaakt met mijn PDA.
Woudrichem
In Werkendam:
B&B in een penthouse? Waarom niet?
Waarom wel, werd ons snel duidelijk: wat een ontvangst,
wat een entourage!
9 augustus 2009: Werkendam - Dordrecht (28,4)
Volgens mij zou er een uitstekende route te maken zijn vanuit Werkendam, over de dijk naar het pontje Steurgat en over de Zuiddijk, langs de Reugtweg. Wanneer deze voorzien zou zijn van markering en stepovers zouden hierdoor de meer gezagsgetrouwen onder ons het aandurven het asfalt te verlaten èn zou de route minder vermoeiend zijn. Na de vogelobservatiehut, de Maltha-polder, de nieuwe brug, het museum en het "laarzenpad" zou het via de pont bij Kop van 't Land verder kunnen gaan naar het NS-station Dordrecht-Stadspolders (±18km) of misschien ook via de dijkkruin langs de Bandijk terug naar Werkendam (±22km). Voor deel gaat het hier om nogal zwaar terrein! (Misschien een idee voor de "Buitendienst" van de gemeente Werkendam?)
- Het "laarzenpad" eindigt niet meer bij de pont van Kop van 't Land, maar bij de Spieringsluis.
's Ochtends bij het Pontje Steurgat
Bij de vogelhut
De ontpolderde Maltha-polder
Op de brug bij de zuidelijke inlaat Op weg naar kunstwerk ... ... waar fietsers niet kunnen komen

Maak jouw eigen website met JouwWeb